نفس مامان و بابا، رضــــــــــــــــانفس مامان و بابا، رضــــــــــــــــا، تا این لحظه: 15 سال و 2 ماه و 16 روز سن داره

رضا جونی و من و بابایی

تحریمها فرصتی بود که هنـــــــــر استفاده از آن را نداشتیم

1391/8/8 12:13
395 بازدید
اشتراک گذاری

بله؛ تحریمها فرصتی بود که هنـــــــــر استفاده از آن را نداشتیم

قاسم خوش سیما

 

زمانی یکصدو شصت و پنجمین مقاله ی اجتماعی خود را برای روزنامه های کشور می نویسم که چنگالهای سیاه و سنگین بی تدبیری اقتصادی، بیشتر از پیش بر صورت اقشار آسیب پذیر جامعه چنگ می اندازد وناخنهای این پدیده ی شوم روز به روز صورتهای نجیب بسیاری از مردم را خطی جدید می اندازد و البته مدتهاست کسی به کسی نیست که نیست.

کهن دیارم ایران از دیر باز _شاید در دوقرن اخیر_ گرفتار تحریم بوده است و برای مردم فرقی ندارد این تحریم به امضای باراک اوباما باشد یا تحریمی داخلی حاصل از بی تدبیری آقا محمد خان قاجار و در هر صورت تحریم، تحریم است و خروجی های ناشی از آن، همیشه توده های مردم را مورد آزار قرار داده است.

حال با شروع دور جدید تحریم تقریبا بین المللی علیه کشورمان، مقام رهبری از این تحریمها به عنوان فرصت نام بردند و در یک نگاه خردمندانه این ادعا کاملا درست است و جای هیچ گونه بحثی در آن نیست.اما به موازات چنین تعبیری باید نگاهی به دپارتمان اقتصادی تیم همفکران احمدی نژاد بیاندازیم که برای استفاده از این فرصت چه بستری را در اختیار داشتند که متاسفانه این روی سکه کمی مسئله دار است.

بررسی عملکرد همفکران احمدی نژاد در حوزه ی اقتصاد کلان، نشان می دهد تفکرات آنها در 7 سال اخیر سیگنالهای خیره کننده ای را به مغز انسان مخابره می کند و گویی این جماعت با اتخاذ تصمیم هایی، فقط دنبال ساخت فضایی مناسب برای تخریب حداکثری ناشی از ظهورتحریم ها بوده اند.گویی این تیم ویژه،به طور ناخواسته بستری را فراهم می نمودند که میزان شکنندگی اقتصاد داخلی_ با سلطه ی تحریمها_ در بالاترین درجه ی خود تاثیر پذیر باشد و دلیل این مدعا به قرار ذیل است.

آن زمان که دولت با فروش نفت گران قیمت، جیک جیک مستانش بود و لحظه ای به زمستان های اینچنینی نمی اندیشید، بارها وبارها گفتیم و از استادان خود در این عرصه شنیدیم که تولید داخلی بی صاحب رها شده است و دولت با استفاده از کیسه ی خلیفه و باز کردن درها برای وارد کنندگان فرصت طلب، هر آشغالی را از کشور دوست و برادر چین وارد کشور می کند و در این راستا از سیرخشک،کدو حلوایی،دمپایی و دسته ی کلنگ هم نگذشت و با اتخاذ سیاستهای غلط در بخش اعطای ارز مرجع، ونظام تعرفه ها،با پاک کردن صورت مسئله های کمی سخت، فقط زورش به تولید آن کشاورز برنج کاری رسید که تا سینه در باتلاق گرم جان میکند و توان مبارزه با در آمدهای حاصل از فروش نفت را نداشت و به زانو نشست.دولت در برابر کارگر نساجی گارد گرفت و با واردات چادر مشکی وسجاده ی نماز از چین،کارخانجات نساجی کشور را به خاک سیاه نشاند،در بخش تولید هرجایی تولید کننده ای کمر راست کرد پشتش را به خاک مالید وهمه ی تدبیرش اینبود که چشم تنگ های چینی تا قیام قیامت هستند وبرای ما مفت تولید میکنند و ما هم تا صبح روز قیامت ذخایر فسیلی در اختیار داریم،می فروشیم و میخوریم و گور پدرهرچه تولید، فقط واردات چینی وفروش نفت گران قیمت عشق است ،امروز شب شود، فردا خدا بزرگ است.

اما غافل از اینکه در جهان کنونی برای ذلیل کردن اقتصاد ملل عقب افتاده، ابتدا کمی دانه می پاشند و باتحویل جنس ارزان، کرکره ی کارخانجات آنها را پائین می کشند،سپس با معتاد شدن آن کشوربه اجناس ارزان، درکنار تعطیلی کارخانجاتش،قائده بازی عوض خواهد شد.شناختن این بازی با مهره های سیاه،در پیام نوروزی رهبری درقالب جهاد اقتصادی و حمایت از تولید ملی تبیین گردید اما منظور کردن این راهکار مهم در برنامه ریزیهای اقتصاد کلان را تنها به چاپ بنر و آویزان کردن آن در معابر عمومی اکتفا کردیم. 

 بله...از ما و دیگر کسانی که مسایل مختلف کشور را در حوزهای مختلف مانیتور می نمایند مستنداتی وجود دارد که به کررات گوشزد نمودیم،هیچ ارزانی بی دلیل نیست و شرایط همیشه به گونه ای نخواهد بود که تا قیام قیامت کفش چینی را در بندر عباس و آستارا 3000 تومان بخریم. پاشنه ی این کفش ارزان و بی کیفیت را بر سر کفاش تبریزی نکوبیم،گفتیم همیشه چنین نخواهد بود که فرش 12 متری چینی را 50 هزار تومان بخریم، قالیباف دیسک کمر گرفته و گرفتار کاشانی را دریابید،حتی کار بجایی رسید که کاملا عامیانه پرسیدم آیا خرید این اجناس ارزان بوی کباب است یا خر داغ می کنند؟؟؟ اما اتخاذ تصمیمات غیر علمی عصر قاجار،هر تولید کننده ای را در جای جای کشور بیچاره و خانه نشین کرد و حالا مانده ایم با کاسه ی چه کنم چه کنم و خدا می داند وقتی ته مانده ی اجناس چینی در انبارهایمان تمام شد، چه گلی باید بر سرمان بریزم؟؟؟

بار دیگر به فرمایش مقام رهبری بر می گردیم.ایشان خود در زمان جنگ رئیس دولت بوده اند و در کنار تیم اقتصادی خود از جنگ به عنوان فرصت استفاده کردند و بسیاری از زیر ساختهای کشور در همان زمان و با فروش نفت 3 دلاری انجام گرفت و دقیقا تجربه ی چنین ادعایی را دارند.منظور ایشان در این مورد کاملا منطبق بر اصول علم اقتصاد بود و حکایت از آن داشت در چنین شرایطی فرصت آن است که در سایه ی تحریم ها و بسته شدن راههای ورود کالا و خروج نفت خام،سازوکاری بیندیشیم که نیازی به واردات نباشد و خود بسازیم و مصرف کنیم و الحق که چنین توان و پناسیلی در کشور وجود دارد که بدون نیاز به هیچ کشوری زندگی کنیم که هیچ،بلکه دنیا در بسیاری از موارد محتاج باشد و البته خود باوری در این مهم،مدتهاست که از یادمان رفته است.

بله تحریمها فرصتی بود که هنر استفاده از آن را نداشتیم و کاش مسئولین اقتصادی و حتی مجلسی داشتیم که با الهام از فرامین اقتصادی رهبری، با گرفتن گارد جنگی _مانند سال 58_ مردم را به گرد خویش جمع می کردند وبه حرف معظم له اعتقاد قلبی داشتند که با احیای تولید ملی میتوان از این مرحله ی نه چندان سخت گذشت،اما چنین گارد جنگی در میان مسئولین احساس نمی شود و انگار نه انگار که در حال فروپاشی اقتصادی هستیم و ساخت دوباره ی این خرابیها چقدر از نیروهای جامعه را به هدر می دهد.

تصمیمات اقتصادی نادرست موجب فروپاشی تولید ملی شده است و با تورم ناشی از فقر فرهنگی وعلمی عجین است. از طرف دیگردخالت خرده پاهای اقتصادی،قیمت ارز وفلزات گرانبها را _به عنوان مقیاسهای اقتصادی تعیین ارزش دارایهای مردم_ بالاتر از قیمتهای جهانی و ارزش ریال را حدودا نصف و ثلث سال گذشته نشان می دهد، اما در کنارآن شاهدیم رایحه های منفی از تعدادی از مسئولین شمیده می شود.

 برملا شدن ناپاکیها،ویژه خواریها،رانتها،دروغگویهای تابلو،حرف از گل و بلبلی که اصولا وجود ندارد،رفتن پشت سر مردمی که در محاسبات اصلا به حساب نمی آیند وهزار درد بی درمان دیگر از طرف آنها یا منتصبینشان،زیبنده ی این کشور و شعارهای 35 سال پیش مردم آن نیست.ما شعار صدور انقلاب به سرتاسر جهان را داریم ومعتقدیم به کرامت انسان نگاه متفاوتی نسبت به دیگر مکاتب داشته ایم.ما اعتقاد داریم در پی اجرای مردم سالاری دینی هستیم .ما اقتصاد و بانکداری اسلامی بدون ربا را در برنامه داریم اما با شبه ربای وحشتناک در حال خوردن خون مردم هستیم و بی شک این وضعیت تا دیر هنگام مورد قبول توده های مردم و در راس آنها مقام عظمی ولایت نخواهد بود واگر تدابیر حکومتی ایشان نبود بی شک نافرمانیهای مدنی جو این جامعه باهوش را متشنج می نمود ولی الحمد الله مردم گوش به اذن رهبر انقلاب وارد چنین مجرایی نخواهند شد.

تنها راه برگشت به ثبات اقتصادی، برگشتن به تولید ملی است.همان چیزی که رهبری _با پیش بینی چنین روزهایی_ در پیام نوروزی آنرا برای سال جاری تبیین نمودند و اگر دولت و مجلس همچنان خود را بر مواضع غلط پابند بدانند، کشور را به فروپاشی اقتصادی رهنون نموده و همان کاری را می کنند که دشمن سالها در پی آن است.

بله تحریم ها فرصتی بود که ما هنر استفاده از آن را نداشتیم، ولی ماهی را هروقت از آب بگیریم گران، اما تازه است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (48)

خوش سیما
7 آبان 91 15:21
خیلی لطف کردی خواهر خوب متشکرم.
خوش سیما
7 آبان 91 23:35
35
مامان کورش
8 آبان 91 1:50
سلام ملیحه جون خوب هستید؟ خدارو شکر من همیشه تو نی نی وبلاگ هستم هر موقع لب تاب خاموش میکنم ازش کمیام بیرون امروز دیدم چت کرده بودی ومن بعد دیدم که شما خاموش بودید شرمنده نگی چقدر بی معرفتم اخه 10 روز کورش سرما خورده محمد هم همینطور حسابی مشغولم کردن خیلی دلم برات تنگ شده


سلام عزیزم
من گفتم شاید مهتا اومده توی وب و ...اتفاقا خیلی برام جالبب بود معمولا اون ساعت نمی یای وب کوروش خان
الهی فدای کوروشم بشم که باز سرماخورده
بهش بگو سرماخوردگی رو برای مرد درست کردن دیگه
راستی دیگه سرت به چی چی مشغوله
خوش سیما
8 آبان 91 22:37
36
خوش سیما
9 آبان 91 22:29
شیرینی فروش چشم آبی
سمانه مامان پارسا جون
10 آبان 91 17:42
سلام عزیزم خوبید؟
رضاجون خوبه؟

سلام خانمی

ممنونم ومرسی
خوش سیما
10 آبان 91 20:02
37
مامان کورش
12 آبان 91 4:21
سلام ملیحه جون هیچ خبری ازت نیست نگرانتم یک خبر بهم بده ممنونعیدت هم مبارک


سلام عزیزم
همسری چند روز ماموریت بود وما هم مشهد حالا هم رضا بد جوری سرماخورده
سر خودمم شلوغه فکر کنم دو سه ماهی نتونم بیام چت
شرمنده عزیزم
کوروش رو ببوس
خوش سیما
12 آبان 91 21:43
38
خوش سیما
13 آبان 91 20:57
39
فرشته
14 آبان 91 14:22
سلام نه عزیزم الان 15روزبود باز خونه بودم تازه امروز اومدم سرکارمرسی که حالم رو پرسیدی
محيا كوچولو
15 آبان 91 0:01
سلام خاله جوني خوبي؟ ني ني شما هم كه سرماخورده
ايشالله زودتر خوب بشه

مرسی محیا جونم
مامان کورش
15 آبان 91 4:10
سلام ملیحه جون کجایی چرا سرت شلوغه دیگه بهم سر نمیزنی پست جدید هم نمیزاری من گوشیم عوض کردم شمرت توش نیست وگرنه حتما میزنگیدم من از دوریت چیکار کنم 2 و3 ماه نمیتونی چت کنییه خبر کامل بهم بده خیلی دوستتتتتتتتتتتتتتتتتتت دارممممممممممممممممممممم

سلام عزیزم
چیز مهمی نیست، نگران نباش
می یام و بهت سر می زنم

خوش سیما
15 آبان 91 7:08
40
خوش سیما
16 آبان 91 6:57
41
مامان ملینا
16 آبان 91 9:49
*.¸.*´ ¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨) (¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`• _____****__________**** ___***____***____***__ *** __***________****_______*** _***__________**_________*** _***____من آپم____________*** _***______مشتاق نیم نگاهی_*** __***_______هرچند گذرا____*** ___***_________________*** ____***______________ *** ______***___________*** ________***_______*** __________***___*** ____________***** _____________*** ______________*(¸.•*¨(¸.•*¨(¸.•*¨(¸.•*¨ ¸.•*´¨)¸.•*´¨)¸.•*
خوش سیما
16 آبان 91 23:04
42
رضوان
19 آبان 91 0:01
خصوصی
خوش سیما
21 آبان 91 17:42
44
خوش سیما
22 آبان 91 21:14
45[خونسرد][خونسرد][خونسرد]
مامان ملینا
25 آبان 91 10:37
سلام ملیحه جون خدا بد نده چرا رضا سرما خورده ،خبری هم که از تون نیست .مراقب خودتون باشید بهت می زنگم.


سلام خانمی
ممنون الان دیگه خوب شده مرسی عزیزم
محيا كوچولو
26 آبان 91 14:00
كجايي خاله؟خوبيد؟


همین دور رو برا عزیزم
خوش سیما
26 آبان 91 18:42
47
ادوین
27 آبان 91 15:56
سلام سرتون شلوغ پرکار بی حوصله و کمی دلسرد از محیط بیشتر دیگه نمیگم. هرکاری میکنید بکنید اما دو کار نکنید. 1) این ناهنجاری ها رو به آقا رضا منتقل نکنید. 2) ... هیچی فعلا نمیگم مامان آقا رضا
خوش سیما
27 آبان 91 22:02
48
خوش سیما
28 آبان 91 23:17
49
خوش سیما
29 آبان 91 23:51
50
مامان کورش
1 آذر 91 18:08
سلام ملیحه جون خوب هستید؟تو رو خدا نگی بی معرفتم گوشیم چند ماه خراب شده گوشی دیگه ای بر اشتم همه شماره های دوستام تو اون گوشی هستش شمارت نداشتم بهت زنگ بزنم با هات صحبت کنم اگه لطف کنی شمارت برام بزاری بهت زنگ بزنم صدای نازت بشنوم از همین جا خودت ورضا جون می بوسممممممممممممم


سلام منا جونم
خوبی عزیزم
دلم برای خودت و کوروش خان یک ریزه شده

خوش سیما
1 آذر 91 23:30
51
خوش سیما
5 آذر 91 20:00
دانشگاه عاشورا و لزوم بازنگری در بدعت های غلط (۱۷۷)
عمه جونی
7 آذر 91 0:47
سلام عزیزم عزاداریاتون قبول کیان تو مسابقه کودکان محرم شرکت کرده با کد 64 خوشحال میشیم بهش رأی بدین اینم لینکشه http://2nyaienafis.niniweblog.com/post1412.php منتظرتونم
خوش سیما
7 آذر 91 22:40
52

مامان ملینا
8 آذر 91 17:44
سلام ملیحه جون پس کجایی ؟چرا پست جدید نمی داری دلمون برای عکسهای رضا جون تنگیده .
خوش سیما
8 آذر 91 21:02
53
خوش سیما
10 آذر 91 20:24
54

خوش سیما
11 آذر 91 22:31
55 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خاله مریم(مامان حسام کوچولو)
12 آذر 91 13:44
سلام عزیزم حسام کوچولو توی مسابقه نی نی های فشن شرکت کرده اگه زحمتتون نیست بهش رای بدید.پیشاپیش از شما تشکر می کنیم این آدرسhttp://ninimod.niniweblog.com/post20.php و اینم کد عکسها: 0019. دو بار هم می تونید رای بدید. فقط اطلاع بدید که حسام کوچولو ازتون تشکر کنه. راستی تا پنج شنبه مهلت دارید
خاله مریم(مامان حسام کوچولو)
12 آذر 91 19:33
دوست مهربان بابت آنچه که به من ارزانی داشته ای از ته دل سپاسگزارم از دلی که برای شما هیچ تهی ندارد.حسام کوچولو
خوش سیما
12 آذر 91 22:16
56
خوش سیما
13 آذر 91 23:05
57
مامان ملینا
14 آذر 91 12:13
آخه کجاییدددددددددددددددد
خوش سیما
15 آذر 91 23:11
59 همرا با سورپرایز
مامان کورش
18 آذر 91 11:51
سلام ملیحه جون اون شنبه نمیتونم بیام پای نت حسابی حالم گرفته برو وبم نگاه کن
خوش سیما
20 آذر 91 21:36
پست جدید
خوش سیما
22 آذر 91 0:10
1
مامان ملینا
22 آذر 91 9:15
__________________-------- _________________.-'.....&.....'-. ________________\.................../ _______________:.....o.....o........; ______________(.........(_............) _______________:.....................: ________________/......__........\ _________________`-._____.-'شاد باشي مهربون ___________________\`"""`'/ __________________\......,...../ _________________\_|\/\/\/..__/ ________________(___|\/\/\//.___) __________________|_______|آرزومند آرزوهــــاي قشنگت ___________________)_ |_ (__ ________________(_____|_____) ............ *•~-.¸,.-~* آپ کردم *•~-.¸,.-~*...........
خوش سیما
23 آذر 91 23:14
2
خوش سیما
25 آذر 91 20:33
3